We gaan er weer tegen aan….

Door Jan Westerdiep op 14 september 2019

Het zomerreces zit er weer op en de eerste vergaderingen hebben al weer plaatsgevonden. In mijn portefeuille komt er het nodige op ons af. En dan bedoel ik vooral bezuinigingen, ofwel ombuigingen, zoals we dat in de politiek liever noemen.

Twaalf september al gesproken over de inkoop van de Jeugdhulp. Ik vrees dat de “marktwerking” en het als gemeente individueel gaan inkopen ons niet zoveel op gaat leveren. We moeten ons dus vooral richten op vermindering van het aantal doorverwijzingen. De (strategische) visie die hiervoor moet gaan zorgen is vastgesteld en de eerste veranderingsprocessen zijn al in gang gezet. Maar de hele “cultuurverandering” kost gewoon veel tijd. En ondertussen lopen veel hulpverleningstrajecten en dus de daarmee gepaard gaande kosten, gewoon door.

Over twee weken staan de ombuigingen Jeugdhulp en WMO op de agenda. De stukken staan op de website van de gemeente. Iedereen, dus ook de PvdA, zal water bij de wijn moeten doen. De wethouder schrijft ergens dat deze bezuinigingen “nog net uit te leggen zijn”, maar dat is zoals gewoonlijk ook betrekkelijk. Wij zullen als fractie zeker kijken of de groepen waar wij het vooral voor opnemen, zo veel mogelijk kunnen worden ontzien. Maar ook wij zien wel in dat er iets moet gebeuren. De Rijksoverheid is immers niet van plan om de, bij de overheveling van taken doorgevoerde korting op het budget, terug te draaien of ons extra te compenseren voor het feit dat in onze regio allerlei problematiek speelt die in de verdeelsleutel niet goed wordt meegenomen.

Mocht u ideeën hebben of gedachten die ik ter overweging mee zou kunnen nemen, dan kunt u mij die altijd mailen. Graag zelfs! Mijn e-mailadres: [email protected]

Jan Westerdiep

Beste lezer, Mijn naam is Jan Westerdiep. Ik ben getrouwd met Sabina en heb drie kinderen (zoon van 19 en twee dochters van 5 en 8 jaar). Ik ben opgegroeid in Zuidbroek, maar inmiddels al ruim 24 jaar woonachtig en als ambulanceverpleegkundige werkzaam in Sappemeer. Ik kom uit een rood nest, waar dingen als “waarden

Meer over Jan Westerdiep