In Memoriam Ben Jager

11 maart 2024

Op woensdagavond bereikte ons het onverwachte en tragische nieuws dat Ben Jager, onze gewaardeerde secretaris, met slechte vooruitzichten was opgenomen in het ziekenhuis. Kort daarvoor had hij nog met ons contact gehad over bestuursvergaderingen, de politieke actualiteit, en andere alledaagse zaken die inmiddels onbeduidend zijn. In de nacht van donderdag op vrijdag is hij overleden.

Na een fietsvakantie in het Hoge Noorden raakte Ben betoverd door de provincie Groningen. Volgend op zijn pensioen, is Ben daarom in 2021 met zijn vrouw Leontine naar Hoogezand verhuisd. Naar eigen zeggen kwam de Gelderlander die zich Brabander voelde, uiteindelijk thuis in Groningen. Met zijn liefde voor tuinieren, en in aanwezigheid van zijn geliefde hondjes, vormde de achtertuin in Hoogezand het perfect decor om na een lange loopbaan bij de Dienst der Domeinen (later: Rijksvastgoedbedrijf), welverdiend tot rust te komen.

Echt stil zitten was aan Ben echter niet besteed. In zijn werkende leven was hij al langdurig actief in diverse Ondernemingsraden en als kaderlid bij de FNV, maar ook daarna bleef hij zich vanzelfsprekend inzetten voor het collectieve belang. Zo was hij actief als secretaris bij zowel de Afdeling Midden-Groningen als het Gewest Groningen, en was hij daarnaast nog bestuurslid bij Humanitas. Zijn motieven lieten zich makkelijk raden; alhoewel rustig en vriendelijk van karakter, kon Ben zijn verontwaardiging over onrecht minder goed verstoppen.

Behalve de zaken die het leven betekenis gaven, waren er natuurlijk ook de zaken die het leven mooi maakten. Zo konden we Ben altijd betrappen op een jongensachtige twinkeling in zijn ogen wanneer hij liefdevol over Leontine sprak, en wanneer de vergaderingen afweken naar gesprekken over David Bowie of over jazz.

Nu rest de stilte en de herinnering aan een bijzonder vriendelijk en betrokken mens die zijn sporen heeft nagelaten, onder andere in ons bestuur. Ben is een zeer gewaardeerd collega-bestuurslid geweest die opviel door zijn betrouwbaarheid, integriteit, en vriendschappelijkheid, en we gaan hem ontzettend missen.