Kieskompas

14 februari 2022

Ook in Midden-Groningen is er nu weer een kieskompas om kiezers de mogelijkheid te bieden om te kijken welke partij mogelijk het beste bij hen past. Dat gaat aan de hand van stellingen die aan partijen worden voorgelegd en die dan de basis vormen voor het matchen van de kiezer die ook vragen beantwoordt en de deelnemende partijen.

Dit is geen eenvoudig proces. Partijen beantwoorden de stellingen vanuit hun normen en waarden en hun ambities en voornemens. Dat mag je tenminste hopen omdat natuurlijk ook populaire en gewenste antwoorden gegeven kunnen worden. Om dit wat in te perken vraagt het kieskompas aan partijen om hun antwoorden te onderbouwen met controleerbare bronnen.

Bij landelijke verkiezingen is dit voor de meeste partijen geen probleem. Er is vaak een omvangrijk verkiezingsprogramma en daarnaast allerlei partij standpunten bekent uit nieuwsbrieven, woordvoeringen, publicaties van wetenschappelijke bureaus etc..

Lokaal is dit bij gemeenteraadsverkiezingen wel een heel ander verhaal. De programma’s zijn voor wat betreft de inhoud, diepgang en omvang zeer verschillend. Van zeg maar 2 à 3 pagina’s tot wel 50. En natuurlijk niet geschreven voor het kieskompas maar voor de belangstellende kiezer, de leden en voor mogelijke coalitieonderhandelingen.

Zo nu en dan is dus, ook bij ons, extra onderbouwing van belang. Zie voor de PvdA hier.